Wat zeg jij tegen een saaie spreker?

Erik MathlenerBlog

Die presentatie duurde vijf-en-veertig minuten! Je klapt fatsoenlijk mee en staat op. Het geroezemoes in de zaal begint bijna fluisterend. Bij de deur ruik je de koffie al.

“Zo, eerst even wakker worden.” Een man pakt een kopje en schenkt in. “Wat een langdradig verhaal, zeg. Koffie?” Hij biedt je zijn kopje aan en pakt zelf een nieuwe. “Inderdaad. Ik zat gelukkig wat achteraan dus ik kon intussen mijn mail checken.”

De man neemt een slokje uit het witte Segafredo-kopje. “Het was echt afschuwelijk. Monotoon. Hij las het gewoon vóór. En dan die powerpoint. Wie die man heeft -“ Je kijkt hem met grote ogen aan en knikt je hoofd. De spreker van daarnet staat ineens vlak achter hem. Jullie gesprek gaat soepel over in koetjes en kalfjes terwijl je samen wegloopt.

Dergelijke ongemakkelijke situaties bestaan echt. De spreker doet zijn best om iets over te brengen, maar niemand kan de aandacht erbij houden. De zaal valt bijna in slaap van zijn monotone gebrom. Na afloop heeft iedereen het erover, maar doorgaans zal NIEMAND dat tegen de spreker zelf zeggen. Nee, die krijgt applaus en de organisatie bedankt hem.

Laat dat jou niet overkomen!

Wil jij eerlijke feedback op je presentatie? Nodig dan een paar collega’s uit en geef ze de opdracht: “vertel mij na afloop wat je ervan vond, hoe pijnlijk ook”. Met een beetje geluk durven ze je een spiegel voor te houden en leer je ervan.

In onze 360Talk-trainingen is dit een van de pijlers. Deelnemers horen waar ze goed in zijn, én wat ze anders kunnen doen om het sterker te maken. Wij geloven in eerlijk zijn, je punt maken, en op een positieve en empathische manier mensen helpen met een goed verhaal.